Feedback geven met meer resultaat
Maar toch kleeft er een enorme maar... wist je dat feedback vaak een averechts effect op laat treden? Dat klinkt best apart toch?
"feedback geven werkt vaak averechts..."
Om dit wat beter te begrijpen moeten we iets meer uitzoomen naar de mens als geheel. Het heeft namelijk alles te maken met de anatomische samenstelling van ons lichaam. En dan met name de specifieke samenstelling van ons brein.
Ons brein
Eerst even was basis. Ons brein is opgebouwd uit 3 te identificeren delen; (i) het ganglia, dit wordt ook wel ons oerbrein of reptielenbrein genoemd. Het is het brein gedeelte dat wij (gedurende de evolutie) het langs met ons meedragen en waarmee ons primaire handelingen mee aangestuurd worden. De freeze, fight of flight reacties komen hier vandaan. Verkeer je onveiligheid, dan stuurt je oerbrein jou naar een veilige plek, laat je vluchten, bevriezen of vechten. Het zorgt ook voor de basale behoeften zoals eten, drinken etc. (ii) het limbische brein, dat is het brein dat ook wel omschreven wordt als het zoogdierenbrein. Het zorgt voor jouw emotionele context, je sociale interacties en de zorg voor anderen. Het is het middelste gedeelte van je brein en stelt je in staat om relaties aan te gaan, zowel met anderen als jouw reageren op prikkels. Als laatst (iii) is het neocortex ook wel het mensenbrein aan de orde. Het is evolutionair het jongste gedeelte van ons brein en geeft ons de cognitieve vaardigheden, het brengt ons creativiteit, humor en spiritualiteit.Je zult je misschien afvragen waarom dit nu belangrijk is om te weten en dat is een logische vraag. Ik zal je direct het juiste spoor op helpen.
Feedback geven behept vrijwel altijd een wens vanuit de feedbackgever om iets te veranderen. Het is de deling van een observatie om in het vervolg tot ander gedrag te komen; ander resultaat. Het blijkt alleen dat het geven van feedback vaak juist je oerbrein prikkelt. Het effect wat je dan bereikt met jouw feedback is slechts averechts omdat het (heel basaal gezien) leidt tot een freeze, fight of flight reactie!
Okay even een voorbeeld.
Stel, je bent een manager van een team van verkoopmedewerkers. Je hebt gemerkt dat de verkoopcijfers de laatste tijd wat achterblijven. Je wilt je team helpen om de cijfers te verbeteren, dus besluit je om feedback te geven.
Je roept je team bij elkaar en zegt:
"Ik heb gemerkt dat de verkoopcijfers de laatste tijd wat achterblijven. Ik ben bezorgd dat we onze targets niet gaan halen. Ik wil jullie graag helpen om dit te verbeteren. Daarom geef ik jullie de volgende feedback:
- Jullie moeten vaker bellen met potentiële klanten.
- Jullie moeten beter luisteren naar de behoeften van klanten.
- Jullie moeten meer overtuigingskracht gebruiken bij het sluiten van deals."
Wanneer je feedback geeft op een manier die gericht is op het bekritiseren van fouten, activeer je het oerbrein. Het oerbrein is het deel van ons brein dat verantwoordelijk is voor onze overlevingsinstincten. Het oerbrein is gericht op veiligheid en zekerheid. Wanneer we voelen dat we bekritiseerd worden, gaat het oerbrein in de defensieve modus. We voelen ons bedreigd en onze natuurlijke reactie is om aan te vallen of weg te rennen.
In de situatie die ik hierboven schets, is de kans groot dat het team zich aangevallen voelt door de feedback. Zij zullen zich misschien afvragen wat ze verkeerd doen en waarom je zo boos op hen bent. Zij zullen misschien ook denken dat ze niet goed genoeg zijn.
Deze reacties zijn niet bevorderlijk voor het inzetten van een positieve verandering. Het team zal zich eerder afsluiten voor de feedback en minder geneigd zijn om er iets mee te doen.
Een betere manier om feedback te geven, is om te focussen op de positieve punten en om suggesties te geven die het team kunnen helpen om te verbeteren.
In de situatie die ik hierboven heb geschetst, zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen:
"Ik heb gemerkt dat jullie heel goed zijn in het opbouwen van relaties met klanten. Jullie zijn ook heel goed in het vinden van de juiste oplossingen voor de behoeften van klanten. Ik denk dat we de verkoopcijfers kunnen verbeteren door vaker te bellen met potentiële klanten en door meer overtuigingskracht te gebruiken bij het sluiten van deals. Ik denk dat jullie dit kunnen bereiken door de volgende tips op te volgen:
- Plan regelmatige telefoongesprekken met potentiële klanten in.
- Stel open vragen om de behoeften van klanten te achterhalen.
- Leg duidelijk uit hoe jullie producten of diensten de behoeften van klanten kunnen vervullen.
Ik weet dat jullie dit kunnen."
Deze feedback is gericht op de positieve punten van het team en geeft concrete suggesties die het team kunnen helpen om te verbeteren. De kans is groter dat het team zich gemotiveerd voelt om de feedback op te volgen.
Conclusie:
Feedback die gericht is op het bekritiseren van fouten, activeert het oerbrein. Dit kan leiden tot een defensieve reactie van het team, waardoor het minder geneigd is om de feedback op te volgen. Een betere manier om feedback te geven, is om te focussen op de positieve punten en om suggesties te geven die het team kunnen helpen om te verbeteren.
Heb je meer situaties van leiderschap waar je eens met mij over gedachte van wilt wisselen? Neem eens contact met mij op.
Grote groet,